styler

Gintare Liauciuviene

 

tel: 8-606-75061

 

gintare@sveikatoskeliu.lt

 

Skype - linasgintare

 

NAUDINGA

Kai kurie vaisiai ir daržovės mažina uždegimą

Jei valgysite daugiau citrusinių vaisių, pomidorų ir žalumynų bei įtrauksite į kasdienį valgiaraštį laukinių lašišų, galite natūraliai sumažinti uždegimą.

Uždegimas vis dažniau laikomas viena pagrindinių priežasčių, dėl kurios susiformuoja širdies ligos, kai kurios vėžio rūšys, senatvinė silpnaprotystė ir artritas.

Citrusiniuose vaisiuose ir pomidoruose gausu antioksidantų, o žalumynuose – vitamino K, dar vienos geros natūralios priemonės nuo uždegimo. Savo ruožtu neseniai sužvejotos laukinės lašišos papildo mitybą Omega – 3 riebalų rūgštimis. Įsitikinkite, kad vaisiai ir daržovės būtų kiek įmanoma šviežesni, atsisakykite perdirbto ir kepto maisto. Tai taip pat padės išvengti uždegimo, apsieiti be vaistų, sako tyrėjai iš Alabamos universiteto.

Šaltinis: http://www.uab.edu.news/news-you-can-use/spring-into-nutrition/foods-can-help-fight-information

Sportas prailgina gyvenimą

Tik 15 min. fizinių pratimų per dieną pailgina gyvenimą trejais metais.

Juo daugiau sportuosite, tuo didesnė tikimybė, kad gyvensite ilgiau, sako Teksaso universiteto (JAV) tyrėjai. Jeigu kas dieną po pusvalandį lengvai prasijudinsite, prailginsite gyvenimą ketveriais metais.

Naujas rėžimas – po 15 minučių per dieną – daug lengvesnis, palyginti su ankstesnėmis gairėmis, kurios numatė, kad krūvis kasdien turi būti vidutinis, pavyzdžiui, ėjimas sparčiu žingsniu bent 21 minutę. Per neseniai atliktą tyrimą Taivano mokslininkai nustatė, kad teigiamą poveikį daro net lengva 15 minučių trukmės fizinę veikla kasdien. Jie 8 metus tikrino 416 175 tyrimų dalyvių sveikatą. 54 proc. dalyvių tyrėjai apibūdino kaip vangius (bet kokiai fizinei veiklai jie skirdavo mažiau nei vieną valandą per savaitę). Palyginti su šiais žmonėmis, tie, kurie atlikdavo lengvus pratimus – kad ir vaikščiodavo po 15 min. per dieną (per savaitę judėdavo po 92 minutes), 14 proc. sumažino savo riziką numirti dėl bet kokios priežasties. Skyrus fizinei veiklai papildomai 15 minučių per dieną, ši grėsmę sumažėjo dar 4 proc.

Šaltinis: Lancent, 2011; 378:1224-53

Mėlynės trečdaliu sumažina diabeto grėsmę

Dirgliosios žarnos sindromas (DŽS) neatsiranda dėl streso, tačiau įtampa gali paskatinti ir pabloginti padėtį. Tyrinėtojai iš Mičigano universiteto, JAV, aiškina, kad stresas keičia smegenų bei žarnų sąveiką ir gali sukleti uždegimą, kuris dažnai pasireiškia stipriais arba chroniškais pilvo skausmais, apetito stoka ir įprastiniais DŽS simptomais. Norint išvengti, specialistai rekomenduoja vartoti probiotikus

Šaltinis: „Ko gydytojai tau nepasako“ 2014, rugpjūtis. Nr. 2, psl. 8

Brokoliai stabdo osteoartritą

Nedaug brokolių kasdien Jūsų valgiaraštyje gali vilkinti ir slopinti degeneratyvios sąnarių ligos – osteoartrito – plitimą.

Sulforafanas, kurio yra brokoliuose ir kitose kryžmažiedžių šeimos daržovėse, blokuodamas enzimus lėtina sąnarių kremzlių irimą ir slopina su osteoartritu susijusius uždegiminius procesus.

Rytų Anglijos universiteto tyrėjai mano, kad 100 g brokolių (maždaug viena sauja), kurie būtų įtraukti į kasdienį valgiaraštį, gali slopinti ligą ir sulėtinti jos progresą, jei ji jau diagnozuota.

Osteoartritą gydo uždegimą malšinančiomis nuskausminamosiomis priemonėmis. Sąnarių keitimo operaciją neretai siūlo tik tada, kai šie jau beveik visiškai sudilę. Šiuo metu brokolių teigiamas poveikis yra sėkmingai ir akivaizdžiai įrodytas laboratorijose atlikus testus su gyvūnais, tačiau dabar mokslininkai atlieka panašų tyrimą su 20 savanorių, kuriems nustatytas osteoartritas. Pacientai turi dvi savaites valgyti ypatingai kultivuotų brokolių veislę – standartinių ir Sicilijoje augančių laukinių brokolių mišrūną. Tyrinėtojai tikisi pastebėti, kad ligos progresas sulėtės, tačiau nesitiki, kad sąnariai tyrimo metu galėtų iš esmės atsistatyti.

Šaltinis: Arthrits Rheum, 2013; 65:3130-40

Vitaminas C ir E padeda išvengti agresyvaus vėžio

Rizika susirgti kasos vėžiu iš esmės sumažėtų, jeigu žmonės kasdien gautų pakankami daug antioksidantų: vitaminų C ir E bei seleno. Tyrinėtojai mano, jog šis vienas pakeitimas galėtų užkirsti kelią bent vienam iš 12 susirgimo atvejų.

Kasmet kasos vėžys pasaulyje nužudo daugiau nei 250 000 žmonių. Tai viena iš daugiausiai mirčių sukeliančių vėžio formų: vos 5 proc. ligonių po šios diagnozės nustatymo gyvena ilgiau kaip 5 metus.

Vėžio ir antioksidantų ryšį aptiko tyrinėtojai, kurie į projektą European Prospective Investigation of Cancer įtraukė daugiau nei 23 500 žmonių. Per dešimt metų 49 žmonėms susiformavo kasos vėžys, bet 2010 m. šis skaičius jau išaugo iki 86 žmonių. Vis dėl to 25 proc. tyrimo dalyvių, kurie gaudavo pakankamą kiekį seleno, perpus sumažino riziką susirgti vėžiu. Dar labiau sumažinti riziką – iki 67 proc. – galima į valgiaraštį įtraukus produktus arba maisto papildų, kuriuose gausu vitaminų C ir E.

Šaltinis: Gut, 2012; doi:10.1136/gutjnl-2011-301908

Didelis kiekis vitamino E apsaugo nuo kepenų vėžio

Pakankamas vitamino E kiekis organizme gali neleisti išsivystyti navikui kepenyse. Tai trečias pagal mirštamumą iš vėžių ir labiausiai liečia žmones besivystančiose šalyse. 54 proc. visų susirgimo atvejų registruoti Kinijoje.

Tyrinėtojai aiškina, jog vitaminas E ir kepenų vėžys tiesiogiai susiję. Ištyrę 132 837 žmonių Kinijoje, jie padarė išvadą, kad tiems, kurių organizme trūko vitamino E, buvo didžiausia tikimybė susirgti vėžiu ir atvirkščiai – tiems, kuriems netrūko vitamino E, ši rizika buvo labai maža.

Tyrinėtojai iš Šanchajaus vėžio instituto teigia, kad vienodai efektyvus yra papildomas vitamino E gavimas tiek su maistu, tiek su maisto papildais. Jeigu renkatės maistą žinokite, kad daugiausia vitamino E turi įvairūs riešutai, špinatai ir brokoliai.

Šaltinis: J Natl Cancer Inst, 2012; 104:1174-82

Vitaminas D gali neleisti vystytis diabetui

II tipo diabetas tampa viena labiausiai paplitusių gyvenimo būdo ligų. Gydytojai žino, kad šiai ligai įtakos turi didelis antsvoris, tačiau, atrodo, kad vitamino D trūkumas nejautrumą insulinui dar labiau didina.

Dreksleno universiteto Filadelfijoje, Pensilvanijoje (JAV), tyrinėtojai atrado, jog žmonėms kuriems trūksta vitamino D, nejautrumas insulinui pastebimas kone dukart dažniau negu nutukusiems žmonėms, kurių organizme vitamino D yra pakankamai. Jie mano, kad diabeto sunkumą galima paprastai ir pigiai sumažinti vartojant maisto papildus, kuriuose gausu vitamino D.

Šaltinis: Diabetes Care, 2012; 35:2048-54

Uogose slypi jėga

MĖLYNĖS naudingos smegenims

Šios tamsiai mėlynos uogos gali pastebimai pagerinti smegenų veiklą ir padėti išvengti senatvinės demencijos. Viename moksliniame tyrime, nedidelei pagyvenusių žmonių grupelei, kurių atmintis suprastėjusi, tris mėnesius iš eilės buvo duodama po dvi stiklines mėlynių sulčių kasdien. Tyrimo pabaigoje mokslininkai nustatė, kad šių žmonių sugebėjimas mokytis ir įsiminti žymiai pagerėjo.

Šaltinis: JAgric Food Chem, 2010; 58:3996-4000

BRAŠKĖS naudingos stemplei

Braškės – tai ne tik skanumynas prie šampano aurės vasaros puotoje. Šios gardžios uogos sugeba ir apsaugoti nuo stemplės vėžio, kuris yra vienas iš dešimties mirtiniausių vėžio rūšių pasaulyje. Ohajo universiteto tyrėjai įsitikino, kad šešis mėnesius iš eilės kasdien suvalgant 60 g. braškių, galima sumažinti stemplės audinių iki vėžinius pažeidimus ir neleisti atsirasti vėžiui. Tiesa, tyrėjai naudojo sublimaciniu būdu (džiovintas užšaldytas medžiagas vakuume) džiovintas braškes.

Šaltinis: Optom Vis SCI, 2011; 88:257-62

GERVUOGĖS naudingos virškinimo sistemai

Prieš kurį laiką Ohajo ir Konektikuto universitetų ekspertai sujungė jėgas ir atliko bandymą su pelėmis, kurio rezultatai leido jiems daryti tokią prielaidą: gervuogės galėtų būti naudinga profilaktinė ir gydomoji priemonė nuo opinio kolito ir žarnyno uždegiminių ligų, kurios savo ruožtu gali būti storosios žarnos vėžio priežastis. Pelėms, kurios cheminiu būdu buvo sukeltas opinis kolitas, gervuogės suveikė kaip priešuždegiminė priemonė. Šiame tyrime taip pat buvo naudojamos sublimaciniu būdu džiovintos uogos. Norint teigti, kad šio tyrimo rezultatus galima taikyti žmonėms, reikalingi nauji tą patvirtinantys tyrimai.

Šaltinis: Mol Nutr Food Res, 2010; 54:1744-52; Arch Intern Med, 2012; 172: 988-96

SPANGUOLĖS naudingos šlapimo organams

Spanguolių sultys jau nuo senų laikų būdavo vartojamos gydant cistitą ir kitas šlapimtakio infekcijas. Jų naudingumas buvo įrodytas ir pagrįstas moksliniais tyrimais. Laboratorijose atlikti bandymais rodo, jog spanguolės neigiamai veikia bakterijas, kurios sukelia šlapimtakio infekcijas. Tą patį rodo ir tyrimai, atlikti su žmonėmis – moterys, kurios reguliariai valgo spanguoles, šlapimtakio infekcijomis serga mažiau.

Šaltinis: Carcinogenesis, 2011; 32:343-50

Visos uogos naudingos širdžiai

Uogos veikia kaip profilaktinė priemonė nuo širdies ligų – prie tokios išvados priėjo suomių tyrinėtojai. Jie du mėnesius stebėjo vidutinio amžiaus vyrus ir moteris, kurie kasdien suvalgydavo 100 g šviežių uogų ir išgerdavo po nedidelę stiklinę uogų gėrimo. Kita tyrime dalyvavusių žmonių grupė vietoj uogų vartodavo palcebą. Tyrinėtojai priėjo prie išvados, kad tų žmonių, kurie valgydavo uogas, sistolinis kraujospūdis sumažėjo beveik 7,3 mm Hg, bet ABL cholesterolio kiekis išaugo daugiau negu 5 procentai. Taip pat buvo pastebėta, kad žmonėms, kurie valgydavo įvairias uogas (mėlynes, bruknes, juoduosius serbentus, braškes, aronijas ir avietes), pagerėjo trombocitų (kraujo ląstelių, susijusių su kraujo krešėjimu) funkcijos.

Uogos puikiai tinka vasaros vakarėliuose ir kaip priedas prie šampano. Tačiau gydomosios savybės, kurias jos turi, galėtų būti rimta priežastis pardėti valgyti uogas dabar ir tęsti tai ištisus metus.

Kad ir kokios būtų Jūsų mėgstamiausios uogos – braškės, mėlynės, spanguolės ar egzotinės godži uogos – griebkite pilną saują ir skaniai valgykite. Tokiu būdu išlaikysite sveiką širdį, gerą regėjimą ir aštrų protą.

Šaltinis: AM J Clin Nutr, 2008; 87:323-31

Kas yra uždegimas?

Gydytojų pirmoji reakcija – bandyti sumažinti uždegimą, paprastai tam tikslui išrašomi priešuždegiminiai medikamentai, pvz., aspirinas. Tai tradicinis gydymas, kurio mokoma medicinos universitetuose, tačiau jis visiškai nedera su organizmo išsigydymo mechanizmu.

Uždegimas yra gerai. Tai imuninės sistemos bandymas gydyti sužalojimus ir žaizdas, nugalėti infekciją ir apsaugoti sąnarius nuo chroniškų ligų, pavyzdžiui – artrito. Uždegimo atsakomosios reakcijos metu kraujyje esantys baltymai ir fagocitai (baltieji kraujo kūneliai) skatina gijimo procesą pažeidimo vietoje. Tyrėjai atrado, kad jie padeda raumenims greičiau atsinaujinti. Pripažinta, jog daugelio chroniškų ligų, įskaitant širdies ligas ir net vėžį, pagrindas yra uždegimas ar jo elementas. MTL cholesterolis širdies ir kraujagyslių ligų atvejais, kai gali būti pažeidžiamos ir širdies bei pagrindinės arterijos, yra uždegiminio proceso dalis. MTL cholesterolis bando „pataisyti“ šiuos gedimus arterijų sienelėse, bet tai darydamas, jis gali jas blokuoti.

Gydytojo įsikišimas būtų reikalingas tik tuomet, jeigu uždegimas taptų lėtinis.

Šaltinis: „Ko gydytojai tau nepasako“, 2014, liepa, Nr. 6.

Kad deginimasis netaptų pavojingas apsirūpinkite maisto papildais.

Jei naudosite šiuos maisto papildus prieš deginimosi sezoną, galėsite susistiprinti odos natūralų gebėjimą apsisaugoti.

Antioksidantai, pvz. vitaminai C ir E, veikia kartu ir apsaugo odą nuo ultravioletinių (UV) saulės spindulių.

Karotenoidai, pvz., betakarotenas (jo yra morkose) ir likopenas (jo yra pomidoruose), geba apsaugoti nuo saulės nudegimų.

Šaltiniai: J Am Acad Dermatol, 1998; 38: 45-8, Proc Soc Exp Biol Med, 2000; 223:170-4

Ką vartoti vietoj hormonų?

Valgykite produktus, kuriuose daug fitoestrogenų, nes jie švelnina menopauzės simptomus, bet nekelia grėsmės sveikatai.

Mažiau vartokite pieno ir mėsos gaminių, nes jie sulėtina žarnyno veiklą ir stiprina karščio pylimą.

Subalansuokite gaunamų baltymų, riebalų ir angliavandenių santykį. Jeigu valgysite pernelyg daug baltymingų produktų ir negausite užtektinai daug riebalų bei angliavandenių, organizme gali susidaryti rūgšti reakcija, kuri savo ruožtu skatina kalcio šalinimą iš kaulų.

Vartokite pakankamai daug vitaminų (ne sintetinių), pavyzdžiui: vitamino E, vitamino C, vitamino D, kryžmažiedžių preparatus, stenkitės, kad jums netrūktų boro, bioflavanoidų ir aminorūgščių.

Pradėkite mankštintis. Ypač rekomenduotini jogos pratimai. Įrodyta, kad joga leidžia numalšinti kai kuriuos menopauzės simptomus.

Greta kalcio, papildykite racioną magniu – taip suaktyvinsite šarminę fosfatazę. Moterims, sergančioms osteoporoze, šio fermento trūksta, taip pat stinga cinko, mangano ir vitamino C.

Šaltiniai: Ann Intern Med, 2002, 137:805-13

Kaip sumažinti blogąjį cholesterolį?

Teisingos mitybos ir papildų kombinacija yra efektyvesnis ir greitesnis metodas, nei vaistų (statinų), mažinančių cholesterolį, vartojimas. Statinai mažina infarkto ir insulto riziką tik jeigu vartojami ilgą laiką. Pirmų vartojimo metų bėgyje nėra jokio rizikos susirgti sumažėjimo. Jie veikia, blokuodami fermentą, gaminantį cholesterolį. Bet tas pats fermentas gamina kitą labai svarbią širdžiai medžiagą, vadinamą Ko-fermentas Q10. Taigi, blokuodami statinais CoQ10 gamybą, potencialai padidiname širdies veiklos sutrikimo riziką, kadangi CoQ10 yra gyvybiškai būtinas širdžiai.

Multivitaminų ir multimineralų papildai yra labai efektyvūs pagalbininkai, norint pasiekti idealų cholesterolio/DTL santykį.

Kitas efektyvus būdas padidinti DTL (didelio tankio lipidai – „gerasis“ cholesterolis) ir sumažinti LDL ir bendrą cholesterolį yra didelių dozių Omega 3 riebalų vartojimas. Praktiškai reikia arba vartoti žuvų taukų papildą arba valgyti daug riebios žuvies.

Kitas svarbus momentas cholesterolio istorijoje yra tai, kad kaip ir kiekvienas riebalas, cholesterolis gali būti suardytas oksidacijos. Cigarečių rūkymas, pavyzdžiui, didina riebalų oksidaciją. Oksiduotas cholesterolis daug sunkiau išvalomas iš arterijų sienelių. Oksidacija pakenkia ir arterijų sienelės epitelio ląsteles, kurios „sulimpa“. Antioksidantai maisto papildai apsaugo, o per maži kiekiai betakaroteno ir vitaminų A, C ir E maiste ir kraujyje didina širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Savo riziką sumažinsite, jeigu vartosite daug antioksidantų ir mažinsite kontaktą su laisvaisiais radikalais.

Šaltinis: „Nauja Optimalios mitybos biblija“. Psl. 202.

>
Elektroninė parduotuvė